Jejsing friskoles værdigrundlag
Læring med hjerte og mening
Jejsing Friskole
Jejsing Friskole skal stå mål med folkeskolens krav - det er din garanti for, at børnene lærer dét, de skal. To skole-hjem-samtaler årligt sikrer, at både børn, forældre og lærere er på fuld højde med det enkelte barns sociale og faglige niveau, herunder særlige fokus- og indsatsområder. Vi bestræber os på at skabe engagement og et stærkt medejerskab hos børnene - vi vil gerne have at de lærer at tage ansvar. Det giver eleven en naturlig stolthed at kunne følge en opgave til dørs.
Høj faglighed er en selvfølge på Jejsing Friskole. Vi har fagligt dygtige, læreruddannede og kompetente ansatte. Vores lærergruppe favner bredt fra de kreative fag til de noget mere boglige fag. Vi har en god lærer-elev-normering, så vi har mulighed for at følge den enkelte elev tæt i læringsprocessen.
Vi fører elever op til folkeskolens afsluttende 9. klasses prøve J.F. undervisningsministeriet
Fællesskabet er vores omdrejningspunkt og et stærkt, trygt fundament for alt, vi gør. I fællesskabets rammer tager vi ansvar for hinanden, vi skaber rum for den enkelte, her er plads til at være noget særligt, føle noget særligt, have sine egne meninger og udforske gensidige relationer. På Jejsing Friskole skaber vi læringslyst blandt børnene gennem nærvær, tryghed og fællesskab. Vi tror på - når der er skabt trivsel på skolen, så fungerer læringen allerbedst!
Jejsing Friskole har fokus på:
- Elevernes medansvar og medbestemmelse
- Tværfaglighed gennem emne/projektarbejde
- Læring i bevægelse
- Kreativitet
- Tidlig sprogstimulering i tysk og engelsk
Vi lægger vægt på, at eleverne opnår:
- Solide faglige kompetencer
- Tillid til egne evner
- En åben, undersøgende og kreativ tilgang til læring.
- Respekt for forskellighed - så alle oplever trivsel og tryghed i fællesskabet
- Evnen til at forfølge egne mål
Vi vil tilstræbe at:
- Skabe faglig sammenhæng og kreativ udfoldelse
- Tage hensyn til børns forskellige måder at lære på
- Inddrage bevægelse og sundhed som en naturlig del af læringsmiljøet
- Have en anerkendende tilgang til børnene
I 2024 har Jejsing Friskole også taget et vigtigt skridt mod at styrke sin identitet og mission ved at introducere et nyt slogan: "Læring med hjerte og mening." Dette slogan reflekterer skolens værdier og vision om at skabe et læringsmiljø, hvor både faglig udvikling og personlig trivsel er i højsædet.
Læring med hjerte Med fokus på hjerte ønsker skolen at understrege betydningen af fællesskab, respekt og empati. Det handler om at skabe et sted, hvor eleverne føler sig set og hørt, og hvor der er plads til både faglig og social udvikling. Jejsing Friskole har altid prioriteret den enkelte elevs trivsel, og med sloganet "Læring med hjerte" ønsker skolen at sætte endnu mere fokus på de menneskelige værdier, der er fundamentet for et godt læringsmiljø.
Læring med mening Skolens nye slogan understreger også betydningen af mening i læringen. Det er vigtigt, at eleverne ikke kun lærer til prøverne, men at de også forstår, hvordan deres viden kan anvendes i den virkelige verden. Skolen vil fortsat arbejde med at gøre undervisningen relevant og engagerende, hvor eleverne får mulighed for at stille spørgsmål, opdage deres egne interesser og finde ud af, hvordan deres læring kan bidrage til samfundet. "Læring med mening" betyder, at hver elev får mulighed for at se, hvordan deres arbejde hænger sammen med større livsforhold og samfundsmæssige problemstillinger.
Det nye slogan er mere end bare en samling ord – det er et løfte om, at Jejsing Friskole vil være et sted, hvor elever ikke bare lærer for at opfylde krav, men lærer for at forstå og engagere sig i verden omkring dem. Skolen har ambitioner om at fortsætte med at udvikle både de faglige og personlige kompetencer hos eleverne, så de bliver både dygtige og ansvarlige individer.
Vi håber at Sloganet "Læring med hjerte og mening" bliver mødt med stor begejstring blandt både elever, forældre og ansatte. Vi mener det afspejler den ånd og de værdier, som Jejsing Friskole har bygget sin succes på i mange år. Samtidig markerer det en fremtid, hvor skolen vil fortsætte med at være et sted, hvor både læring og menneskelige relationer vægtes højt. Det nye slogan giver en klar retning for, hvad skolen står for, og hvad den ønsker at opnå for sine elever i fremtiden.
Aldersintegration og social ansvarlighed
På Jejsing Friskole går børnene i sammenlæste klasser. (0-1 klasse - 2-3 klasse - 4-5 klasse - 6-7 klasse - 8-9 klasse ) De har et fællesskab, der går på tværs af alder - dem kalder vi for trægrupper. Disse bruges blandt andet på emnedage og ved morgensang.
De større elever, i indskoling, bliver "skolevenner" for de mindre. Den ældre skole-ven skal hjælpe sin yngre skole-ven med det praktiske, det sociale.
Demokratisk dannelse (elevråd)
I de aldersintegrerede grupper lærer eleverne at respektere og støtte hinanden. De lærer at holde møder, hvor børnene selv er mødeledere og referenter - og her oplever de, at det kan betale sig at sige sin mening højt. Til disse møder diskuterer man alle mulige problemstillinger og forsøger at engagere børnene i alt fra trivsel, opstilling af regler til organisering af en mærkedag eller indkøb af ting til gruppen.
Selvansvarlighed
Skal eleverne lære at forfølge egne mål og gå efter dem, er det naturligvis afgørende, at de arbejder med at sætte mål og evaluere på disse i hverdagen
Lærerrolle
På Jejsing Friskole ønsker vi, at eleverne skal lære at tage medansvar for egen læring. der er dog faste fag og kurser med lærertilrettelagte forløb. Hos os er læreren derfor både vejleder og underviser, og som sådan kendetegnet ved at være:
- En nærværende og engageret vejleder og underviser, udfordrer, inspirator og stemningsbærer for den enkelte og gruppen.
- Lyttende og reflekterende omkring børnenes læringssituation såvel fagligt som socialt
- God til at strukturere og åbne muligheder for læringsforløb
- Støttende i børnenes refleksion over egen læring
- Åben over for at dele sin viden med andre lærere