Pædagogisk praksis

Aldersintegration og social ansvarlighed

På Jejsing Friskole går børnene i sammenlæste klasser.( 0-1 klasse - 2-3 klasse - 4-5 klasse - 6-7 klasse - 8-9 klasse )  De har et fællesskab, der går på tværs af alder - dem kalder vi for trægrupper. Disse bruges blandt andet på emnedage og ved morgensang.
De større elever, i indskoling, bliver "skolevenner" for de mindre. Den ældre skole-ven skal hjælpe sin yngre skole-ven med det praktiske, det sociale.

Ansvaret får de større elever til at vokse og de er meget stolte og glade for opgaven. Med egne ord beskriver børnene, at det er hyggeligt og at man selv lærer en masse af at forklare noget fagligt stof for de mindre. Skolevenner-ordningen giver samtidig de mindre børn en høj grad af tryghed, og de lærer at gå i skole ved at lytte til deres ældre skole-ven og ved at se, hvordan alle de store opfører sig. Således giver børnene "den gode skolekultur" videre til hinanden på en helt naturlig måde.

Demokratisk dannelse (elevråd)

I de aldersintegrerede grupper lærer eleverne at respektere og støtte hinanden. De lærer at holde møder, hvor børnene selv er mødeledere og referenter - og her oplever de, at det kan betale sig at sige sin mening højt. Til disse møder diskuterer man alle mulige problemstillinger og forsøger at engagere børnene i alt fra trivsel, opstilling af regler til organisering af en mærkedag eller indkøb af ting til gruppen.

Selvansvarlighed

Skal eleverne lære at forfølge egne mål og gå efter dem, er det naturligvis afgørende, at de arbejder med at sætte mål og evaluere på disse i hverdagen

Lærerrolle

På Jejsing Friskole ønsker vi, at eleverne skal lære at tage medansvar for egen læring. der er dog faste fag og kurser med lærertilrettelagte forløb. Hos os er læreren derfor både vejleder og underviser, og som sådan kendetegnet ved at være:

  • en nærværende og engageret vejleder og underviser, udfordrer, inspirator og stemningsbærer for den enkelte og gruppen.
  • lyttende og reflekterende omkring børnenes læringssituation såvel fagligt som socialt
  • god til at strukturere og åbne muligheder for læringsforløb
  • støttende i børnenes refleksion over egen læring
  • åben over for at dele sin viden med andre lærere

 

 

Skal dit barn gå på jejsing?

Kom forbi til en snak og se skolen

Oplev Friskolen

Den første torsdag i november afholder Jejsing Friskole og kommunens andre fri- og privatskoler Åbent hus fra kl. 15 – 18. Her kan du komme og se skolen samt få en uforpligtende snak med bestyrelsen, ansatte og skolelederen.

Scroll til toppen